دومین کنفرانس فناوری های نوین در بسته بندی های پلیمری پایان یافت/ آماری تکان دهنده از هدرفت منابع غذایی در فقدان بسته بندی های مناسب پلیمری

به گزارش بسپار، دومین کنفرانس فناوری های نوین در بسته بندی های پلیمری با مشارکت پلیمر پیشرفته دانا، آکسوی و میتسوی شمیکال در هتل المپیک تهران برگزار شد. در ابتدای کنفرانس و پس از قرائت قرآن و سرود ملی کشور کلیپی در خصوص امنیت غذایی و میزان هدر رفت مواد غذایی در ایران و جهان پخش شد. ​این کلیپ در صورت امکان به زودی منتشر می شود و حاوی آماری بسیار تکان دهنده و غم انگیز است.
در بخش هایی از این کلیپ آمده بود که ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان هفت درصد مواد غذایی جهانی را مصرف می کند که بخش عمده ای از آن به دلیل عدم وجود بسته بندی مناسب به هدر می رود! همه ساله 30 درصد غلات، 20 درصد لبنیات، 35 درصد ماهی و غذاهای دریایی، 45 درصد میوه و سبزی، 20 درصد دانه های روغنی و 20 درصد گوشت تولیدی جهان در غیاب بسته بندی های هوشمند ممکن از بین می رود. در ایران حدود 35 درصد میوه و سبزیجات پیش از آنکه به دست مصرف کننده برسد، از بین می رود! 

دکتر امیری پس از این کلیپ  ضمن خوش آمد گویی به حاضرین آغاز دومین کنفرانس را اعلام کرد و گفت شعار این کنفرانس هر سال یک درصد ضایعات کمتر است و دلیل برگزاری این کنفرانس عدم تطابق نیازهای موجود با رشد صنعت است و با گردهمایی اهالی صنعت، مسئولین و دست در کاران در این همایش و مطرح کردن مسائل مرتبط می توانیم به راهکارهایی درجهت کاهش ضایعات غذایی داشته باشیم که به عنوان مثال کارگروه ایجاد شده شیلات در پی کنفرانس اول به نتایج خوبی در این زمینه دست یافته است.

این کنفرانس باید به عنوان پایگاهی دائمی و مرجعی باشد برای علاقمندان به صنعت بسته بندی و کسانی که میل دارند از فناوری های روز در کار خود استفاده کنند. وی با اشاره به تیم اجرایی کنفرانس از حاضرین درخواست کرد برای برگزاری بهتر این رویداد مشارکت و همراهی لازم را داشته باشند و با ارسال نقطه نظرات و پیشنهادات در جهت بهبود امور این کنفرانس به برگزارکنندگان کمک کنند چرا که بدون همکاری اهالی صنعت برگزاری این کنفرانس فایده ای نخواهد داشت و نقطه نظرات شما به خصوص در پانل گفت و گو برای ما بسیار اهمیت دارد.
دکتر میلاد مهرانپور دبیر کنفرانس نیز با اشاره به فعالیت های صورت گرفته پس از کنفرانس اول مروری بر کارگروه های ایران پلی پک داشت و گفت همه بازیگران صنعت بسته بندی باید بدور هم جمع شوند تا راه حل های جامعی برای مشکلات پیدا کنیم. ما سعی می کنیم سمینار را هر دو سال یک بار برگزار کنیم و از حاضرین درخواست می کنم در صورت علاقمندی به توسعه تکنولوژی خاص بسته بندی برای هر محصولی نظرات خود را مطرح کنند  تا کارگروه مورد نظر شکل بگیرد. وی ضمن تشکر از سازمان شیلات بدلیل همکاری و استقبال از تشکیل پروژه تحقیقاتی بسیته بندی ماهی های خشک خبر داد و گفت از ثمرات کنفرانس اول تشکیل کارگروه های بسیار خوب در وزارت جهاد کشاورزی بوده است. از مهمترین فعالیت های این پروژه تحقیقاتی افزایش زمان ماندگاری محصولات گلخانه ای نظیر خیار، بادمجان، فلفل دلمه ای، توت  فرنگی، کاهو و …و استانداردسازی پوشش های پلاستیکی گلخانه ای بوده که تاکنون 914 ساعت کاری بروی آن زمان گذاشته شده است.

سخنران کلیدی بعدی پروفسور نازکدست استاد و چهره شناخته شده علوم پلیمر بود که در خصوص لزوم تدوین و اجرای استانداردهای ملی در صنایع بسته بندی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی صنعت بسته بندی را به عنوان یک حلقه کلیدی از زنجیره تامین غذا از مزرعه تا سفره معرفی کرد و گفت بسته بندی درست در مرکز این حلقه قرار دارد و دانش آن ارتباط تنگانگی با این حلقه دارد و زبان مشترک این زنجیره است و اگر یکی از این حلقه های زنجیر بدرستی کار نکند کل کار خراب می شود.در خصوص اهمیت این صنعت همین نکته بس که امروز دانشگاه های معتبر به ایجاد رشته بسته بندی همت کرده اند و تحقیقات جامعی را بروی این امر انجام می دهند که البته خبر خوبی دارم در این خصوص که رشته بسته بندی نیز در دانشگاه امیر کبیر در حال شکل گیری است.

دکتر نازکدست سه دلیل استراتژیک  اهمیت صنعت بسته بندی را تامین ایمنی و بهداشت جوامع، استفاده بهینه از منابع آب و خاک، انرژی و منابع انسانی و رشد اقتصاد ملی دانست و گفت ضریب تاثیرگذاری هر یک از این عوامل با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و اقلیمی، منابع آبی، سطح قابل کشت و نوع محصولات، میزان توسعه یافتگی فناوری کشاورزی، نوع محصولات دامی، شرایط دامداری و آبزی پروری، روشهای توزیع، فرهنگ مصرف، پتانسیل صادرات،مدیریت و سیاست گذاری کلان کشور  و …متفاوت است. فقط در خصوص پتانسیل صادراتی برای محصولاتی نظیر پسته و گیاهان دارویی که ممکن است فقط در ایران برویند می توان با بسته بندی های مناسب منابع درآمدی سرشاری را نصیب کشور کرد. وی در خصوص لزوم تدوین استانداردها گفت نباید به حداقل ها اکتفا کنیم و باید بهترین استانداردها را وضع کنیم چرا که این امر رقابت را به عنوان نیروی محرکه واحدهای تولیدی در پی خواهد داشت و مهمتر از داشتن بهترین استاندارد لزوم اجرا و نظارت بر آئین نامه ها و استانداردها توسط نهادها و سازمان های مسئول است. فرصت هایی در صنعت بسته بندی و استعداد زیادی برای صادارت وجود دارد به خصوص اینکه دسترسی به مواد شیمیایی و امکان پلیمری کردن صنعت بسته بندی در ایران وجود دارد ولی بین ارگان های مختلف در بحث استاندارد باید هماهنگی بیشتری باشد  و شرکت های بسته بندی ما باید از سازمان های معتبر خارجی نیز تائیدیه های مرتبط را اخذ کنند. سیستم رتبه بندی شرکت ها ایجاد شده و ارتباط علمی و تجاری منطقی در بین حلقه های زنجیره از مزرعه تا سفره ایجاد شود. از مهمترین موارد توجه بیشتر به فرهنگ سازس است تا صنعت بسته بندی ترویج پیدا کرده و از مواد زیست سازگار و بازیافتی پلیمری استفاده شود. تشویق شرکت های پتروشیمی  و واحدهای تولیدی مواد افزودنی برای تولید مواد مورد نیاز صنعت بسته بندی نیز بسیار اهمیت دارد.
پس از سخنرانی دکتر نازکدست کلیپی در خصوص نقش بسته بندی ها در کاهش اتلاف مواد غذایی برای حاضرین پخش شد.

افزایش زمان ماندگاری به کمک تکنولوژی چند لایه نیز توسط دکتر وینفرد هینتر بائر قائم مقام  مدیر عامل میتسوبی کمیکال اروپا به حاضرین ارایه شد.
دکتر ولی الله  بنی عامری مجری طرح توسعه گلخانه ها وزارت جهاد کشاورزی  اخرین سخنران بخش اصلی بود که اعلام کرد مقرر شده از سال 1395 تا 1404 تعداد گلخانه های کشور به 48 هزار عدد برسد که با افزایش سطح کشت گلخانه ای با 58000 هکتار به 21 میلیون تن محصولات رسیده شود که از این میزان 10 میلیون تن صادر خواهد شد و برای همین بسته بندی بسیار اهمیت پیدا کرده است. وی با اشاره به سهم اندک فعلی ایران از بازار گفت:باید روی  زنجیره ارزش که شامل تامین نهاده ها به علاوه مدیریت تولید و عرضه است بیشتر کار کنیم و حداقل 40 درصد ارزش افزوده برای کل محصول ایجاد کنیم. وی از کشاورزی قراردادی را به معنی فروش محصول قبل از تولید دانست و گفت: باید از قبل نسبت به کاری که انجام می دهیم و در تمام جوانب آگاهی داشته باشیم که این امر پایه مدیریت زنجیره ارزش است. داشتن استراتژی نسبت به انواع محصولات و نوع مدیریت پس از برداشت محصول، روشهای پیشرفته انبارداری و نگهداری محصول، توسعه روشهای فناورانه و بیو تکنولوژی، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه بسته بندی، تشکیل زنجیره ارزش محصولات، آموزش و ترویج روشهای فن آورانه از مواردی است که باید در کار به آنها توجه کنیم که البته در بخش خصوصی ما به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه بسته بندی توجه بیشتری شده ولی کافی نیست و باید بیشتر بروی این امر کار کنیم.

در پایان باید بگویم بسته بندی فقط یک لایه محافظ برای محصول نیست بلکه مجموعه ای از دانستنی ها است. درج اطلاعات واحد تولیدی که به مخاطب آگاهی می دهد و یک سیستم هماهنگ و کارآمد برای تهیه کالا از طریق زنجیره ارزش است. داشتن طراحی مناسب بسته بندی ارزش و سود کالا را به حداکثر می رساند. بهبود بسته بندی امکان ارتباط با مشتریان را فراهم می کند و به آنها این اطمینان را می دهد که محصول سلامتی خریده اند چون شما گواهی نامه های لازم را کسب کرده اید.
پس از پایان قسمت اول کنفرانس به 2 بخش تکنولوژی بسته بندی و مواد اولیه بسته بندی تقسیم شد که در بخش اول دکتر علی هدایتی به روش های نوین بسته بندی میوه و سبزی ( تکنولوژی مان زی) پرداخت. دکتر عیسی گلشاهی در خصوص فعالیت های کارگروه ایران پلی پک و سازمان شیلات سخنرانی کرد. آقای احد ربانی دوست مدیر عامل شرکت توسعه دانا یا تکوس به تکنولوژی بسته بندی فعال پرداخت و دکتر علی ابراهیمی کارشناس تحقیق و توسعه پلیمر پیشرفته دانا به مبحث حفظ و افزایش زمان ماندگاری محصولات خشک و نیمه خشک با تکنولوژی  ماناکس را تشریح کرد.
در بخش مواد اولیه بسته بندی نیز در پارت اول چگونگی بر طرف کردن مشکلات بازیافت در اروپا توسط آقای رومن یازوفسکی مدیر تکنیکال  شرکت میتسوبی کمیکال اروپا مورد بررسی قرار گرفت. در پارت دوم آقای اوالد زیمر مدیر تحقیق و توسعه پلاستیک های مهندسی شرکت اوبه به موضوع پلی آمیدها در صنعت بسته بندی پرداخت. سومین سخنران آقای فلیکس لسوف به کاربرد درپوش های منعطف در بسته بندی محصولات غذایی اشاره کرد و در پایان آقای سلجوک آکسوی مدیر عامل شرکت آکسوی پلاستیک موضوع استفاده از کمک فرآیند در صنایع بسته بندی را تشریح کرد.


بعد از این بخش از طریق اسکایپ با  پروفسور رودی مایر از هلند ارتباط گرفته شد و وی دقایقی را به صحبت برای حاضرین در خصوص بسته بندی پرداخت. پایان بخش کنفرانس دوم جلسه پرسش و پاسخ به صورت پانل گروهی بود و در پایان مراسم عکسی به یادگار گرفته شد.

زمان های مهم

آخرین مهلت ارسال متن کامل مقالات: 20 دی ماه
تاریخ اعلام نتایج داوری مقالات: 1 بهمن ماه

آخرین مهلت ثبت نام  مرحله اول: 1 دی ماه
آخرین مهلت ثبت نام  مرحله دوم: 15 بهمن ماه

سخنرانان کلیدی

دریافت پوستر

پوستر دومین کنفرانس فناوری های نوین در بسته بندی های پلیمری

مکان کنفرانس

1
هتل المپیک
1
هتل المپیک تهران

حامیان رسانه ای