کشت و کار طلای سرخ در ایران، ارزش افزوده در خارج از ایران

خانواده های خراسانی در حال برداشت گل زعفران

خانواده های خراسانی در حال برداشت گل زعفران

زعفران که به طلای سرخ نیز معروف است، در بسیاری از استان‌های ایران علی الخصوص خراسان رضوی و سایر مناطق شرقی کشور تولید می­‌شود و بخش اعظمی از این تولیدات به خارج از کشور صادر می‌گردد.

بیشترین میزان تولید زعفران در دنیا به کشور ایران اختصاص دارد. کشورهای اسپانیا و افغانستان در زمینه تولید زعفران در رده‌های بعدی قرار گرفته اند. طبق آمار منشتر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، تولید زعفران در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۳۶ تن بوده است.

سطح زیر کشت زعفران در ایران در سال ۱۳۹۶، ۱۰۵ هزار و ۲۷۰ هکتار بود و ۸/۸۸% تولید زعفران دنیا توسط ایران انجام شد. هم‌چنین سهم افغانستان در تولید زعفران ۵۸/۱% معادل با ۶ تن و سهم اسپانیا ۶/۰% معادل با ۲ تن بوده است.

از لحاظ صادرات زعفران، ایران همچنان در رتبه اول قرار دارد و در سال ۲۰۱۶ به میزان ۹۳ میلیون دلار از طریق صادرات زعفران کسب درآمد کرده است. کشور اسپانیا در رده دوم صادرات جهانی زعفران قرار گرفته و در این زمینه ۶۴ میلیون دلار درآمد داشته است. افغانستان جایگاه سوم صادرات جهانی را به خود اختصاص داده و به میزان ۱۶ میلیون دلار از صادرات زعفران درآمد زایی کرده است.

 صادرکنندگان زعفران

صادرکنندگان زعفران

اسپانیا در زمینه واردات زعفران نیز سهم زیادی دارد. به طوری که در سال ۲۰۱۶ با واردات زعفران به ارزش ۵۳ میلیون دلار در رده اول قرار گرفت. در همین سال امارات وارداتی به ارزش ۵ میلیون دلار انجام داد. در حقیقت بخشی از زعفران ایران به این کشورها صادر می شود و سپس در آنجا با برند و بسته بندی آن کشورها به مقاصد نهایی فرستاده می شود.

در سال‌های اخیر نسبت ارزش ارزی به وزنی صادرات زعفران در ایران با کاهش رو به رو شده است. علت این کاهش را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نبود یک برند معتبر در عرصه جهانی و عدم توجه به جهانی سازی
  • عدم ارتباط با کانال‌های تامین و توزیع جهانی زعفران
  • فقدان تولید و فرآوری منطبق بر استانداردهای جهانی
بسته بندی و برندینگ زعفران، سمت راست زعفران اسپانیا و سمت چپ زعفران ایران

بسته بندی و برندینگ زعفران، سمت راست زعفران اسپانیا و سمت چپ زعفران ایران

در نتیجه این موارد زعفران ایران به شکل‌های مختلف به سایر کشورهای دنیا از جمله اسپانیا، ایتالیا و امارات صادر می‌گردد و در بسته بندی‌های با کیفیت و در قالب برندهای معتبر جهانی به نقاط مختلف دنیا مجدداً صادر می‌گردد.