مصاحبه دکتر فرحمند صالح زاده معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذائی سازمان دامپزشکی کشور

دکتر فرحمند صالح زاده

دکتر صالح زاده با بیان اینکه وظیفه سازمان دامپزشکی، نظارت بر بهداشت دام و فرآورده های دامی است، از چالش‌های بسته‌بندی این حوزه و راه‌حل ها گفت: اصولا بسته‌بندی در دنیا به این دلیل طراحی می شود تا علاوه بر افزایش عمر ماندگاری محصول، باعث جلوگیری از فساد و کاهش ضایعات شود. کاهش ضایعات، مقابله با گرسنگی و کمبود مواد غذایی یکی از مشکلات مردم جهان است.

سازمان دامپزشکی نیز علاوه بر وظیفه ی نظارت بر بهداشت موادغذایی و فراورده های دامی، باید بتواند عمر ماندگاری را با استفاده از تکنولوژی های جدید بسته‌بندی افزایش و همچنین از ایجاد فساد و بیماری ها در بین مردم جلوگیری کند.
سیاست سازمان دامپزشکی تا چند سال گذشته به صورت بخشنامه ای بود و تولیدکنندگان به اجبار باید در این چارچوب رفتار می کردند. ولی از دوسال پیش به تدریج سیاست های سازمان تغییر یافته است. از محصولات وارداتی شروع کرده ایم، تولیدکننده و واردکننده اگر تضمین دهد و ما بتوانیم راستی آزمایی کنیم و برای ما مسجل شود که عمر ماندگاری پیشنهاد شده صحیح است، می‌توانیم عمر ماندگاری با تضمین تولیدکننده افزایش دهیم.
می‌توان یم این را به تمامی تولیدکنندگان ایرانی نیز بگوییم. اگر به ما اثبات شود که عمر ماندگاری گوشت، مرغ، ماهی و… بیشتر است، با راستی آزمایی آن را افزایش می دهیم. می‌توان با استفاده از روش های جدید بسته‌بندی عمر ماندگاری را افزایش داد که علاوه بر مزیت اقتصادی، مزیت بهداشتی نیز دارد و همچنین از ضایعات جلوگیری می کند.
از سویی سیستم مصرفی گوشت در ایران یک روش سنتی بوده است. چند سالی است که شروع به بسته‌بندی مواد پروتیینی دامی کرده ایم و اکنون حدود 30 درصد از گوشت بسته‌بندی می شود. قاعدتا با فرهنگ سازی می‌توانیم این روش را ترویج دهیم و استفاده از تکنولوژی های مدرن، مواد اولیه بسته‌بندی مناسب، می‌توان د در افزایش عمر محصول نقش به سزایی داشته باشد. این قبیل کنفرانس ها با معرفی تکنولوژی های جدید و مواد اولیه می‌توانند نقش به سزایی در این رشد داشته باشند.

زمان های مهم

آخرین مهلت ارسال متن کامل مقالات: 20 دی ماه
تاریخ اعلام نتایج داوری مقالات: 1 بهمن ماه

آخرین مهلت ثبت نام  مرحله اول: 1 دی ماه
آخرین مهلت ثبت نام  مرحله دوم: 15 بهمن ماه

سخنرانان کلیدی

دریافت پوستر

مکان کنفرانس

1
هتل المپیک
1
هتل المپیک تهران

حامیان رسانه ای