تاریخچه پیدایش بسته بندی های چند لایه

بدون شک مهندسین ژاپنی و آلمانی یکی از پیشرو ترین گروه های توسعه دهنده و تجاری سازی فناوری های نوین در سراسر جهان هستند. اگر تاریخچه ظهور فناوری بسته بندی چند لایه را بررسی کنیم به کشورهای ژاپن و آلمان بر می گردیم. در دهه 70 میلادی کمپانی Toyo Seikan ژاپنی بطری های سه لایه حاوی لایه EVOH را تولید کرد و توانست راه حلی برای افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی حساس به اکسیداسیون توسعه دهد. در ادامه شرکت Bekum آلمانی در سال 1975 میلادی، مجموعه اکسترودر سه لایه قالب گیری دمشی را برای تولید بطری های سه لایه مورد مصرف در صنایع بسته بندی لوازم آرایشی تجاری سازی کرد. از این دستگاه تعداد 30 عدد ساخته شد و از این تعداد 25 عدد آن در ژاپن نصب و به بهره برداری رسید. در ادامه در سال 1977 میلادی کمپانی Montedison ایتالیا گونه مخصوصی از پلی وینیل الکل را که در برابر اکسیژن نفوذ ناپذیر بود، توسعه داد و با همکاری شرکت تولید کننده ماشین آلات شکل دهی Comec توانست ماشین اکسترودر سه لایه تولید بطری را در نمایشگاه Interpack 1978 رونمایی کند.

بسته بندی چند لایه مواد غذایی

اما نقطه عطف توسعه فناوری تولید ظروف بسته بندی چند لایه در سال 1979 به دست کمپانی آمریکایی Can Co. رقم خورد. این کمپانی توانست بطری های شش لایه حاوی لایه های پلی پروپیلن و EVOH را تولید کند و این بطری ها را جایگزین شیشه های مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی کند. شرکت همکار پروژه Can Co. کمپانی صاحب نام و آوازه در تولید انواع سس و کچاپ، شرکت H. J. Heinz Company بود. بطری های تولیدی شش لایه و حاوی پلی پروپیلن و EVOH بودند و در سال 1983 میلادی روانه بازار شدند. هفت سال بعد بطری های پایه PET به دلیل شفافیت بالا جایگزین بطری های قبلی شدند. در ادامه و در سال 1984 میلادی این کمپانی بسته بندی های ریتورت مناسب برای بسته بندی مواد غذایی نیمه آماده را ارائه کرد. همچنین در سال 1985 کمپانی Can Co از بطری های تولیدی در بسته بندی مواد غذایی روغنی و حساس به اکسیداسیون استفاده کرد.

بسته بندی چند لایه

پیشرفت مهم دیگر در این حوزه در دهه نود میلادی، زمانی که استفاده از PET به دلیل شفافیت بالا رو به افزایش بود رخ داد. کمپانی Plastipak Packaging یک سیستم چند لایه مناسب برای تولید پریفرم چند لایه PET حاوی PA یا EVOH (به عنوان لایه نفوذ ناپذیر در برابر اکسیژن) را توسعه داد. بسته بندی های تولید شده با این روش به صورت گسترده در بسته بندی لبنیات، نوشیدنی های گاز دار، رب گوجه، سس ها و آبمیوه استفاده شدند.

امروزه بسته بندی های چند لایه شامل انواع فیلم بسته بندی، بطری، ظرف و … به صورت گسترده در بسته بندی مواد غذایی حساس به اکسیداسیون و حاوی روغن های چرب استفاده می شوند و توانسته اند با افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی در کاهش ضایعات و اتلافات غذایی نقش موثری ایفا کنند. فناوری تولید بسته بندی های چند لایه با توجه به نیازهای صنایع غذایی رو به توسعه و تکامل است.