بازارهای جهانی در انتظار خیار ایرانی

صادرات خیاردر کشور ایران با توجه به تنوع اقلیمی، انواع میوه، سبزی و صیفی کشت می‌شود. در این میان خیار بالاترین میزان تولید محصولات گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که در سال ۲۰۱۷ خیار و خیارشور به مقدار ۱ میلیون و ۷۰۷ هزار تن تولید شد.

در میان تولید کنندگان خیار و خیار شور، کشور چین با تولید حدود ۶۲ میلیون تن بزرگترین تولید کننده جهانی این محصول در سال ۲۰۱۷ بود. همچنین کشورهای روسیه و ترکیه به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. در نهایت کشور ایران با تولید ۱ میلیون و ۷۰۷ هزار تن در رتبه چهارم جهانی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که ترکیه با تولید حدود ۱۰۰ هزار تن خیار بیشتر از ایران در رتبه سوم جهانی قرار گرفت.

صادرات خیار در سال ۲۰۱۷ برای ایران ۶۷ میلیون و ۵۱۶ هزار دلار ارزآوری کرده است. هم‌چنین درآمد ترکیه در این زمینه برابر با ۳۹ میلیون و ۴۶۳ هزار دلار بود. لازم به ذکر است در این مقطع میزان صادرات ایران بیشتر از ترکیه بوده است. در واقع ایران ۴/۲% از بازار جهانی را در اختیار داشته و در رتبه هفتم از لحاظ صادرات خیار قرار دارد؛ در حالی که ترکیه با صادرات خیار به ۴/۱% بازار جهانی در رتبه یازدهم قرار گرفته است.

صادرات خیار ایران و ترکیه

نمودار ۱ – بررسی روند تولید، صادرات و واردات خیار و خیار شور ایران و ترکیه از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷٫

بزرگترین خریداران خیار ایران در سال ۲۰۱۷ به ترتیب شامل روسیه (۹۵% کل صادرات ایران)، آذربایجان، امارات متحده عربی, ارمنستان، گرجستان و قزاقستان هستند. خریداران خیار ترکیه عمدتاً کشورهای اروپایی از جمله بلاروس، اتریش، رومانی، اکراین، گرجستان، بلغارستان و آلمان هستند. نکته مهم در این میان نفوذ بیشتر ترکیه نسبت به ایران به بازار کشورهای اروپایی است. ایران با داشتن گونه های متنوع خیار مانند خیار اصفهانی، خیار پرشین و خیار خاردار استعداد بالقوه بالایی در تصاحب بازارهای جهانی دارد.