طراحی برای بازیافت ، راهکاری موثر برای غلبه بر پسماند پلاستیک های بسته بندی

در بخش های قبلی توضیحات مبسوطی در ارتباط با حجم پسماندهای پلاستیکی، ضرورت بازیافت و استفاده از آن ها و مهمتر، توجه به اقیانوس های پلاستیکی که ممکن است روزی همه انسان ها را غرق کنند، ارائه شد. همچنین برخی از مهمترین راهکارهای نهادهای موثر در دنیا، مانند اتحادیه اروپا، شرح داده شد. این بخش تلاش می کند گروه دیگری از راهکارهای موثر و عملیاتی را به منظور بازیافت موثر پلاستیک های بسته بندی برشمارد.

راهکاری موثر برای غلبه بر پسماند پلاستیک های بسته بندی

تا کنون روش های مختلفی برای بازیافت پلاستیک های مختلف توسعه داده شده اند و همچنین امروزه فناوری های به روز و کارآمد نیز برای ساخت تجهیزات بازیافت به کار می روند. اما باید در نظر داشت بازیافت موفق زمانی رخ می دهد که امکان بازیافت کالا در مرحله طراحی آن در نظر گرفته شود. امروزه طراحی برای بازیافت (Design for Recycling – D4R) یکی از مهمترین استراتژی های موثر و کارا در زمینه افزایش سهم بازیافت کالاهای مختلف است. در حوزه بازیافت پلاستیک های بسته بندی نیز این راهکار نفوذ زیادی کرده است.

اولین گام در بازیافت پلاستیک های بسته بندی، جداسازی اجزایی است که از پلیمرهای گوناگون تولید شده اند. این مرحله بسیار حساس و پیچیده است. همچنین تجهیزات مناسب برای این کار، برای مثال خطوط جداسازی بر اساس دانسیته و شیمی زنجیره پلیمری گران قیمت است. در مرحله دوم، تفکیک رنگ اجزا صورت می گیرد و تلاش می شود اجزایی یکنواخت تشکیل شوند. در مرحله نهایی بازیافت اجزای پلیمری به روش مکانیکی یا شیمیایی به مواد اولیه پلیمری مناسب برای کاربری های مشابه با کالای اولیه یا جدید، تبدیل می شوند. بنابراین اولین اصل در طراحی یک بسته بندی تلاش برای استفاده از یک نوع پلاستیک یا گروه های پلاستیکی سازگار است.

از جمله روش هایی که به کمک آن ها می توان بسته بندی های مناسب برای بازیافت و استفاده مجدد طراحی نمود، موارد زیر هستند:

استفاده از پلیمرهای سازگار در تولید اجزای بسته بندی ( برای مثال استفاده از پلی الفین ها، عدم لمینیت لایه های نامتجانس مانند PET/ PE، عدم لمینیت کاغذ با پلیمرها – هر چند بر اساس الزامات کالای بسته بندی شده در برخی موارد بسته بندی های چندلایه استفاده می شود. در حقیقت باید در محل لازم و به مقدار مورد نیاز از این فناوری استفاده شود.)

استفاده کمتر از مستربچ های رنگی

جایگزینی لیبل های لیزری با لیبل های کاغذی و چاپی ( استفاده از جوهرهای چاپ و لیبل که شامل کاغذ، جوهر و چسب است منجر به هتروژن شدن پلاستیک بسته بندی و افت خواص مکانیکی آن خواهد شد)

استفاده کمتر از چسب های پایه حلالی در فرایند لمینیشن

راهکاری موثر برای غلبه بر پسماند پلاستیک های بسته بندی

در حقیقت باید در نظر داشت تنها ۱۰ درصد از کل انرژی که در زنجیره تولید تا مصرف یک کالا صرف می شود، برای بسته بندی استفاده می شود و با تمام نگرانی های زیست محیطی در ارتباط با پلاستیک های بسته بندی، این بسته بندی ها هستند که تضمین می کنند یک کالا با حفظ کیفیت اولیه به دست کاربر برسد. در ارتباط با مواد غذایی بسته بندی مناسب می تواند میزان اتلاف و هدر رفت را کاهش دهد. استفاده صحیح از پلاستیک های بسته بندی و طراحی آن ها برای بازیافت و استفاده مجدد، می تواند راهکار مناسبی در خصوص استفاده بهینه از مواد اولیه و کاهش آسیب به محیط زیست باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *